• info@jktbioteb.com

  • تماس با ما:09127001345

  • زمان :شنبه - چهارشنبه 9 - 17

سمپاشی و کنترل آفات در رستوران ها و مراکز تهیه غذا

در مراکز تهیه غذا و رستوران ها، مسئله بهداشت بسیار مهم و ضروری است. بهداشت محیط، بهداشت خود کارکنان و... باید به صورت کامل رعایت شود. با سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا می‌توان به خوبی جلوی ورود هر گونه آلودگی را به محیط گرفت.

برای سمپاشی کردن باید از به روزترین و بهترین دستگاه‌ها استفاده شود که سلامت خود کارکنان به خطر نیفتد. با توجه به این که در این مکان‌ها روزانه به تعداد زیادی غذا پخته می‌شود، اگر بهداشت رعایت نشود، ممکن است که خطرات زیادی پیش آید.

میزان اهمیت سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا

یکی از راه‌هایی که میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌توانند وارد بدن ما شوند، از راه غذا است. افراد زیادی وجود دارند که امروزه از رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، غذا سفارش می‌دهند و آن‌ها را میل می‌کنند. با توجه به این موضوع کنترل بهداشت غذا و محیط بسیار حائز اهمیت است. با توجه به این که در این مراکز، مواد غذایی به میزان زیادی یافت می‌شود از این رو احتمال وجود آفت‌ها و موجودات موذی زیاد است. برای کنترل این موجودات باید به صورت دوره ای سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا انجام شود. در فصل گرما امکان زیاد شدن موجودات موذی بسیار بالا است. توجه نکردن به سمپاشی به موقع، عاقبت خوبی را نخواهد داشت. رشد سوسک‌ها و موش‌ها در محیط‌های تاریک زیاد است از این رو سمپاشی این محل‌ها باید در اولویت باشد. محیط بیرونی این مراکز نیز چون هوای خنک تری دارد نیز برای زندگی این موجودات بسیار جای خوبی است و این موجودات از بیرون نیز می‌توانند وارد محیط بشوند. سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، می‌تواند خیال کارکنان را نیز راحت کند و بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری وظیفه خودشان را انجام دهند. با توجه به این موارد سمپاشی باید بسیار جدی گرفته شود و سر وقت قبل از این که خیلی دیر شود، انجام بشود.

نحوه سمپاشی رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا

برای سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا باید مراحلی که گفته شده به صورت کاملی رعایت گردد اولین بار مورد این است که بازرسین مربوطه باید کاملاً بررسی‌های لازم را برای یافتن محل آلودگی انجام دهند.
در مرحله بعدی کارشناسان مربوطه یک سری پیشنهاداتی را برای صاحبان مراکز تهیه غذا و رستوران‌ها ارائه می‌دهند که سمپاشی و کنترل آفات در بهترین حالت ممکن انجام شود. همچنین یک سری دوره‌های سمپاشی لازم را تعیین می‌کنند که صاحبان رستوران‌ها باید در این دوره‌های زمانی برای سمپاشی اقدام کنند.
در مرحله بعدی سم پاشی انجام می‌شود. امروزه مراکزی وجود دارند که کاملاً سمپاشی کردن محیط را بر عهده می‌گیرند و تمام صاحبان مراکز تهیه غذا و رستوران‌ها باید به این مراکز مراجعه نمایند و از آنها برای سمپاشی کردن کمک بخواهند. شرکت‌هایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند، به روزترین و پیشرفته ترین ابزارهای لازم را برای سمپاشی در دست دارند که می‌توانند با استفاده از این ابزارها هم زمان را کاهش بدهند و هم اینکه از هرگونه خطراتی که ممکن است برای کارکنان پیش بیاید جلوگیری نمایند.
بعد از اینکه سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا توسط شرکت‌های مورد نظر انجام شد، معمولاً کارشناسان یک سری زمان‌هایی را مشخص می‌کنند که به بازدید میان دوره ای معروف هستند و معمولاً کارشناسان از محیط یک بازدید دوباره انجام می‌دهند که اگر آلودگی مجددی برای مراکز به وجود بیاید آن را پاک سازی نمایند.

حشرات و موجودات محصولات غذایی

برای این که بتوان محیط پخت غذا و رستوران‌ها را از ورود هر گونه آفتی محفوظ نگاه داشت و سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا راحت انجام شود، باید در ابتدا به صورت کامل آفت‌ها و حشراتی که به محصولات غذایی حمله می‌کنند را شناخت:

شپشک

این موجودات موذی به آفت حبوبات شناخته می‌شوند. معمولاً این آفت به گندم جو و برنج حمله می‌کند. این موجودات حبوبات را به صورت پودر در می‌آورند و فضولات آن‌ها در حبوبات باعث بیماری می‌شود.

سوسک‌های کشیش

این موجود نیز از برنج تغذیه می‌کند و معمولاً روی برنج‌ها سوراخ‌هایی را ایجاد می‌کند.

لمبه گندم

این موجود موذی نیز به حبوبات و برنج حمله می‌کند و به طور کامل آن‌ها را می‌خورد.

مورچه

مورچه‌ها نیز آفت اصلی چیزهای شیرین هستند و معمولاً اگر یک مورچه یک چیز شیرین را پیدا کند به مورچه‌های دیگر خبر می‌دهد و آن‌ها نیز حمله می‌کنند.

سوسک ها

این موجودات معمولاً در ابتدای فصل‌های گرم، در جاهای تاریک تخم ریزی می‌کنند. این حشره معمولاً به تمام مواد غذایی حمله می‌کند و باعث بیماری‌های گوارشی برای انسان‌ها می‌شود.
• موش ها: موش‌ها معمولاً در تأسیسات، سقف‌های کاذب و... لانه سازی می‌کنند و به خاطر سرعت بالایی که دارند گیر انداختن آن‌ها کار راحتی نیست. موش‌ها نیز به پنیر و لبنیات و.... حمله می‌کنند.

روش‌های لازم برای کنترل آفت‌ها و موجودات موذی

• برای این که از ورود هر گونه آفت به رستوران‌ها و... جلوگیری شود باید ساخت و ساز این مراکز بهسازی شود. بهتر است تمام دیوارهای این مراکز از جنس سرامیک کاشی و سنگ باشند که نفوذناپذیر باشند و امکان ورود هیچ گونه موجودی به محیط نباشد.
• همواره رطوبت و دمای مراکز چک شود و دما به صورت بهینه باشد. نصب هواکش‌هایی که مناسب هستند نیز می‌توانند که دما و هوا را تنظیم کنند و حشرات موذی وارد نشوند.
• مواد غذایی که برای رستوران‌ها خریده می‌شود کاملاً بررسی شوند که در آن‌ها هیچ گونه موجود موذی وجود نداشته باشد.
• در صورتی که هر گونه آفتی در محل دیده شود فوراً آفت را از بین برده و تمام قسمت‌هایی که در تماس حشره بوده است پاک سازی شود.
• جدی گرفتن دوره‌های سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا باعث می‌شود که امکان رشد و ورود هر موجود موذی به محل به پایین ترین حد ممکن برسد.
با رعایت کردن این موارد به خوبی می‌توان تا حد زیادی از آفت زدن به رستوران‌ها جلوگیری کرد و بهداشت به صورت کامل رعایت شود.

خدمات شرکت‌های سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا

بعضی از صاحبان رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، خودشان اقدام به سمپاشی می‌کنند که این قضیه ممکن است که خطراتی را در پی داشته باشد. برای این که کار سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، به صورت کاملاً بهداشتی انجام شود بهتر است از شرکت‌هایی که کارشان این است، استفاده کرد. در این شرکت‌ها معمولاً از مجهزترین دستگاه‌ها استفاده می‌شود که کار سمپاشی به صورت دقیق انجام شود. خدمات شرکت‌های سمپاشی محیط‌های مختلف عبارت اند از:
• کنترل هر گونه حشرات موذی. حشرات موذی جزو آلوده ترین افت‌هایی هستند که اگر به صورت کامل از بین نروند آلودگی ایجاد می‌کنند.
• کنترل حشرات پروازی: با توجه به این که این حشرات پرواز می‌کنند، گیر انداختن آن‌ها سخت است و باید با دستگاه‌های ویژه انجام شود.
• ایجاد اصول بهسازی در محیط‌های مد نظر و ارائه پیشنهادات برای کنترل آفت ها
• پاک سازی کامل محیط از هر گونه موجودات موذی
• نظارت کامل بر محیط و جلوگیری از ورود مجدد موجودات با حذف کردن مناطق تخم گذاری حشرات
برای این که کار سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا به درستی انجام شود، صاحبان این مراکز باید حتماً از شرکت‌هایی کمک بگیرند که تمام مجوزهای لازم را برای این کار دارند.

اقدامات و کارهایی که باید بعد از سمپاشی کردن انجام شود

بعد از اینکه کار سمپاشی توسط شرکت مربوطه انجام شد یک سری اقداماتی وجود دارد که باید افرادی که در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا فعالیت می‌کنند آنها را انجام دهند. اولین مورد این است که افراد باید از تماس پیدا کردن دست و یا بدنشان با دیواره‌هایی که به سم آغشته هستند جلوگیری نمایند.
در صورتی که در حین سمپاشی کردن یک سری ظروف و یا مواد غذایی به سم آغشته شد کارکنان باید این ظروف و این مواد غذایی را دور بیندازند و از آنها استفاده ننمایند. بهتر است قبل از و بعد از سمپاشی کردن دریچه‌های فاضلاب تمام قسمت‌های آشپزخانه را به طور کامل پوشاند.
قبل و بعد از انجام دادن هرگونه سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، بهتر است که محلی که در آنجا سمپاشی انجام می‌شود به صورت کامل شستشو داده شود. برای اطمینان پیدا کردن از نتایجی که به دست آمده است معمولاً شرکت‌هایی که سمپاشی را انجام می‌دهند، از روش‌های مختلفی مانند بهبود دادن شرایط، پاک سازی کردن محیط و یک سری اقدامات مربوطه استفاده می‌نمایند.
بهتر است که برای پاک سازی کامل محل مورد نظر سمپاشی‌های دوره ای انجام شود زیرا ممکن است آفاتی به صورت موقتی از محل مورد نظر دور شده باشند اگر دوباره سمپاشی انجام نشود، باز گردند و خطر آفرینی نمایند.

قیمت سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا

سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا، باید به صورت حتمی انجام شود. با توجه به این که این خدمات در محیط‌های مختلفی انجام می‌شوند، دارای هزینه‌های مختلفی هستند. بسته به این که محیط کوچک باشد یا بزرگ، چندین بار انجام شود، این قیمت‌ها تفاوت می‌یابند. یک سری عواملی هستند که معمولاً شرکت‌ها با توجه به آن‌ها قیمت‌ها را تعیین می‌کنند:
• نوع و مقدار ماده ای که برای سمپاشی کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• نوع آلودگی که در محیط وجود دارد.
• اندازه محیطی که سمپاشی در آن انجام می‌شود.
• زمانی که برای سمپاشی گرفته می‌شود.
• جا به جا کردن وسایل برای سمپاشی نیز هزینه متفاوتی را دارد.
هر کدام از این موارد می‌تواند قیمتی که برای سمپاشی و کنترل آفات در نظر گرفته شده است را کم یا زیاد کند.

جمع بندی

در رستوران و مراکز تهیه غذا باید به صورت ویژه به بهداشت توجه شود. یکی از راه‌هایی که می‌توان بهداشت را تضمین کرد، سمپاشی و کنترل آفات در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا است. اهمیت این موضوع بسیار بالا است. برای سمپاشی کردن رستوران‌ها مراکز باید مراحل لازم را مو به مو اجرا نمود. بهتر است که برای راحتی کار، از شرکت‌هایی که کارشان سمپاشی کردن است استفاده کرد. با سمپاشی به موقع و اصولی می‌توان تا حد زیادی از ورود هر حیوان موذی به محیط تهیه غذا و رستوران جلوگیری کرد.

آدرس

آدرس :

امیر آباد شمالی، پارک علم و فناوری تربیت مدرس

تلفن :

02166841548

فکس:

02166841548

ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مارا دنبال کنید :



جدیدترین مطالب

27 خرداد 1402 / جراحان کوچک طبیعت
16 خرداد 1402 / جراحان کوچک طبیعت

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه و آگاهی از جدیدترین اخبار سایت ایمیل خود را وارد کنید
عضویت